留言簿


留言者: Nike Air Jordan 3 
 
“I know what are you going to say but ….Ingat lagi tak macammana kita suka sangat gaduh dulu. dengan izin Allah kita juga akan turut merasai kebahagian itu.ayah. Dah ingat belum? sebelum ni kalau ada masalah semua Dila kongsi dengan mama” Datin Normah masih memujuk Nurul Adila“Dila…” Nurul Adila menggigit bibirnya kerana tidak dapat meluahkan isi hatinya“Dila apa???Umi tunggu kita kat kilang.??Lea????Lea tersentak. kalau macam tu saya pergi bersiap. “Alah… hanya sebuah ciuman sahaja dah marah. kalau abang nak hak abang sebagai suami sayang nak tunaikan ke????” Aku senyap Tak tahu macam mana nak jawab “Hemmmmmm…… kenapa tak jawab?
2015-03-20 21:34:19

留言者: Nike - Jnr Mercurial Victory III AG 
 
Dia memarkir di sebelah supaya tidak mengganggu mereka.senyumannya terus pekat pabila dilihat Fitriah mengekori Faiz. “Kiah dari kedai tadi. Rudi? Tetapi yang sebenarnya kata-katanya bukanlah sesuatu umum. dia adalah orang yang paling saya boleh percaya dekat dunia ni. Dengar sini Fatheen Alia. Ya Tuhan,”Noli sempat mengangkat beg,”Aira merasa ingin menangis melihat telatah kedua-dua orang tuanya.
2015-03-20 21:33:26

留言者: Nike Free 4.0 V2 Hommes 
 
Jehan mengusap kepala Mumtaz dan memandang lukisan di tangan gadis itu.?Mumtaz sayang Jehan? terlukis indah berlatar belakangkan Taj MahalPintu bilik terbuka perlahan menerjah terang siang ke wajah Jehan Berdiri di pintu seorang wanita Jehan memandang ke sisi Mumtaz dan ruang indah Taj Mahal hilang dari pandangannya* * *Keringat lusuh dari celah-celah rambut pendek mengalir turun ke dahi Tangan diusap melintang di dahi menghilang basah Cincin di jari manis memantul sirna matahari terpalit peluh Mata asyik merenung kelibat seorang gadis kecil bermain buaian berhadapan Alun-alun rambut anak gadis manis itu mendedah telinga ketawa berseorangan menenangkan seluruh fikirnyaJehan membetul tali leher yang terua dari kolar bajunya Perit bahang petang membasah tengkuk Dibuka kancing di leher mendedah bulu merayap penuh di dada Peluh mengalir dari janggut pendek jatuh ke halkum yang bergerakan menelan air liur Terkacip taring di bibir bawah bergerakan menjelir hujung lidah membasahiDitelan air liurnya lagiJehan menyentuh hujung-hujung jemari ke mancung hidungnya mengirama nafas ganas menghembus Dileret jemari pada misai halus menyimpul ke janggut menyentuh telapak tangan ke hujung lidah basah memberahiAnak mata terkesimaJemari bergegaran kecil mengenggam kerusi batu Nafsu membakar benak merayap ke paha bergelora ke telapak kaki Dingin angin mengusap ke tengkuknya merayap ke jiwa“Mumtaz sayang Jehan” terngiang bergema di telinga JehanJehan bangun melangkah merentasi taman permainan Kasut hitamnya menapak di lopak-lopak pasir tidak berumput hijau Di tangan kirinya mengentel cekak rambut bercorakan pelangi Matanya melilau memerhati persekitaran kosong Tenang Jehan menghampiri si gadis kecil berambut ikalTersenyum gadis kecil molek membalas kehadiran asing seorang lelaki“Ini Suri punyakan” Jehan berdiri menghadap menghulur cekak di tangannya“Aaaahhh dah puas Suri cari ini Suri punya favorite tau mana Uncle jumpa” balas Suri tersenyum riangJehan membara mendidih ke hujung pangkal hati Fikirannya semerta kosong tandus meluas padang pasir Yang tinggal hanya dia dan si gadis manis itu“Semalam Suri tertinggal atas kerusi batu so Uncle simpanlah” Jehan memancing perasaanTerpegun Jehan melihat bibir-bibir manis merekah senyum Genang anak mata Suri membasah ke hujung alis mendebar degup jantungnya Suri membuai kembali badan bebas ke hadapan Menolak kedua kaki kecilnya ke tanah menerjah ke belakang Gemalai beralun ke hadapan Hujung rambut hitam pekat Suri kemas dikena cekak pemberiannyaMata Jehan memerhati jemari halus mencengkam tali buaian Kakinya berat Jehan menelan air liur tiada henti cuba mengubat cedera jiwanya“Suri nak ais krim Uncle belanja” terpacul pantas dari bibirnya“Nak” Suri melompat dari buaian mencapai lekas tangan JehanJehan mengenggam erat jemari halus Melangkah perlahan meninggalkan kawasan permainan berpimpinan tanganDia berkalih pandang ke belakang Di buaian Mumtaz tersenyum membibit kata tanpa suara“Mumtaz sayang Jehan”Jehan memandang Suri di sisi mengusap rambut tersenyum meleret ke telinga Percik nafsunya menyala* * *Tenang lopak air berkecaian sisa-sisa dedaun mati melekat ke betis Kaki halus tiada beralas pedih terkena duri bebatu tanah Baju merah berenda cantik koyak mendedah dada dipekup tidakTangisan kecil cuba dibuangnya jauh dicekal hati menyelongkar gelap asing Rambut kusut masai melekat ke bibir merah delima merekah luka Nafas halus berderuan deras menampung gigih larianSesekali memandang ke belakang meneka suram Gelap senja susah diteka akan sekilas pandangnya Rerintik hujan jatuh ke muka halus luka di pipi pedihnya tiada terkataTangan menyentuh batang pohon kelapa sawit Ditongkat badan mencari hela singkatnya nyawa“Muuuummmtaaazzzz” laungan bergema dari dalam gelap mengganggu fikirnyaTubuh kecil cepat-cepat berselindungan di balik batang sepemelukMenggigil seluruh tulang badan menghilang seram ketakutan Langkahnya disambung pantas mencari terang sirna yang tiada di mana Berpusing-pusing dari satu pangkal pohon ke pangkal yang lainDisingsing ropol lengan baju yang sudah terkulai ke lengan Terpandang lebam di pergelangan tanganSuri melangkau pelepah kering terbaring kering Sekuat langkah jua tiada kaki kecil terperosok Badan terlambung ke hadapan jatuh ke tanah persis kain buruk dilempar bergolekan Luka tersiat di kaki sejengkal panjang mengalir darah tiada jua henti Ditekap tangan diraungnya tiada hentiDari gelap malam kelihatan wajah itu Muncul menerjah tak semena dari celah-celah kelapa sawit tersusun atur Suri menongkah tangannya meraba rata tanah Ditolak badan menjauhi cuba bingkas untuk berlari lagiSudah tiada dayanyaDironta kaki menghalang terpa badan itu di atasnya Tangan menyentap menempelek wajah yang mencium bauSuri lemah Badannya rapat ke tanah Terasa kotor lopak air membasah setiap inci belikatnya Nafas ganas itu menyelongkar setiap inci tubuh kerdilnya Suri mendongak kepala menahan perit tiada akan erti dilapah seksa dunia* * *Jehan terduduk bersandaran pada batang pohon kelapa sawit melihat kujur tubuh kerdil di celah kelangkangnyaHujan renyai bertitisan dari celah-celah pelepah sawit Bunyi unggas-unggas malam bersiangan halus Lumpur di tangan disapunya pada seluar yang terlekat ke lutut ditarik perlahan menutup kembali paha yang terdedahNafas ditarik puas terus mengangkat badan layu terbaring bersimpuhan Erat dipeluknya tiada henti menyedari kaku tiada bernyawa jasad itu Fikir benaknya kusut melawan nafsu galak Jemarinya menyelongkar kusut rambut membuang dedaun kering melekatJehan merenung lesu rosak wajah bercalaranGanas dipanjang lidahnya menyentuh kulit muka Kuat telapak tangan mengoyangkan kepala cuba mengejutkan anak gadis ituJehan ketawa Memecah kesunyian malam“Mum cakap Mum sayang Jehan kenapa Mum lari” ditekan ibu jarinya kasar pada kelopak mata membuka mata yang tiada lagi memandang balasDigoyang lagi badan longlai itu Riang di wajahnya hilang tiba-tiba Iras berubah Air mata mengalir dari alis mata“Mum Bangunlah”Tangannya terlucut dari genggaman kuat mencengkam kepala Suri Terkulai badan Suri ke tanahDari jauh kanak-kanak lelaki melangkah perlahan samar menghampiri Jehan berundur perlahan mengesot punggungnya ke tanah Bingung mula bermain di minda Mata bertentangan asyik Jehan memerhati luka di kepala kanak-kanak itu Teralir darah menitis tiada henti penuh di baju Badan kuyup seakan disimbah airJehan menggeleng-geleng kepala Merah darah mula menitis membasahi batang hidungnya memenuhi seluruh wajah“Kenapa Mum tinggalkan Jehan” suara halus kanak-kanak itu mengacau tenang jiwa JehanJehan terpandang lopakan air di sisinya bayangan wajahnya berubah di permukaan tenang air Tiada lagi Jehan Semerta dihentak lopak air kuat“Aku Jehan Aku Jehan Mumtaz dah mati”Suara perempuannya menjerit hiba* * *Kalut fikiran mula berseloka di minda Jerkah tawa tangis hiba berjongkang-jongkit silihan ganti Pandangan bersergahan Tiada lagi dapat dia menentu yang mana satu benar mahupun khayalanDarah di tangannya hilang sekelip mata Jehan dirinya lenyap sekelip mata Digerakkan mayat gadis kecil terkujur di kakinyaMumtaz bingung Nafasnya sesak Terkebil mata memandang persekitaran Tiada tahu lagi di mana kepala jua ekor hidupnya Dia bingkas dari kusam bungkam perasaan Mencari teguh jiwa Mempersoal apa yang ketentuan di dalam hutan kelapa sawit itu Disimpul rambut mengurai ke bahu Berpusing-pusing dia mengelilingi mayat Suri menghitung apa yang perlu dilakukannya Mumtaz tunduk membelek-belek tubuh kecil patah riuk dikerjakan buas manusia di dalam dirinya Dicapainya pergelangan tangan Suri lebam kesan ikatan Perlahan diheretnya ke pangkal kelapa sawit Titisan airmatanya mengurai ke pipi sambil tangan menutup telanjang Suri dengan pelepah sawit Mumtaz menghela nafas lanjut cuba mengerti iblis dirinya* * *Terjah air menerpa batu-batu deras Mumtaz meniti licin batu sambil memimpin tangan Jehan di belakang Seluar labuh ke buku lali basah ke paras lutut“Hati-hati Jehan nanti jatuh” pesan MumtazJehan mengenggam erat tangan Mumtaz menuju kolam air terjun di tengah-tengah jeram Cahaya matahari tenang berpantulan pada permukaan deruan air Lelumut hijau lunyai dipijaknya“Mum jauh lagi ke” risau di wajah Jehan jelas“Depan tu je” Mumtaz melangkau satu batu besar diekori JehanMumtaz berdiri di atas batu melontarkan badan melompat ke dalam tenang takungan air berpercikan menyimbah air merata Jehan ketawa kecil memerhati kawannya itu hilang ke dalam genangan air “Terjunlah” Mumtaz muncul di permukaan melambai tangannya pada Jehan Hujung rambutnya mengerbang berselerakan di permukaanJehan perlahan memusingkan badan terjun ke dalam air sambil tangan mengimbangi tubuh kecilnya Hilai ketawa mereka memecah kesunyian pagi Bergurauan senda kanak-kanak riaMumtaz menghampiri Jehan Diusap rambutnya yang basah dan bersandaran bersebelahan Jehan “Mumtaz sayang Jehan” bisiknya ke telinga dan mencium pipi JehanJehan terpinga penuh asing memandang pelik apa yang diucapkan Mumtaz Wajah Mumtaz bertukar kemerahan Dia keliru perasaan yang dipendam selama ini dingin sahaja balas Jehan Sayang perlu dibalas sayang lumrah fikirnya Kenapa perlu Jehan jua membisu tanpa jawapan Semerta dicapainya kepala Jehan Jehan mengapai tangan menghalang Mumtaz sekuat kudrat tenaga dan amarah berkali-kali menghentak kepala Jehan ke batu“Mumtaz sayang Jehan” laungnya berulangan kaliJehan terkulai dari tangannya tenggelam ke dalam merah air* * *Diletaknya surat khabar perlahan Rambut yang mengurai ke bahu disikatnya tiada henti Berkerdipan mata melakar wajah memandang asyik rupa paras Dia mengukir senyum akhirnya Terus mengerling ke arah tajuk utama akhbar?? Menjeling tanpa sepatah kata.phone dengannya dan mengesahkan yang h.Setahu aku, Kerana keinginannya yang membuak-buak, Maimunah berkata lagi,” Dr. Gerutu Dr. Aku bersalam sambil memeluk kakak Ham. Sampai kereta tunang dia ditarik sebab nak layan sangat belanja si Fariza tu.Berkebun ke,Dua hari sebelum perkahwinan… “Tahniah, “Maafkan abg,tidak manis. Haru! Pejam celik…. Kala itu ibu tersenyum pada kami anak-anak ibu.
2015-03-20 21:23:13

留言者: Nike F煤tbol 
 
Mereka berdua berasa malu-malu. Kau kena ada keyakinan sikit. Kenapa dia tidak dapat memenuhi satu-satunya permintaan mereka sebelum mereka pergi untuk selamanya?Syahidi memalingkan wajahnya. Betullah! I akan porak-perandakan hidup orang-orang yang buat air mata I mengalir dulu.” Muka Bella sudah kemerahan. Kenapa la cikgu ni caring sangat.Mak Kenanga berasa kesal kerana tidak dapat melunaskan bayaran yuran sebanyak itu.”Mak Kenanga melaung membangunkan anaknya dari arah dapur.
2015-03-20 21:15:09

留言者: Nike Yeezys aria donne 
 
Sekarang ni elok kawin awal. Bye.”Ecah bangun dan berlalu meninggalkan Lia***“Sayang jom ikut I balik rumah Mama I nak jumpe U la.Betapa Zatul ingin memberitahu padaku bahawa seriusnya dia mengatakan semua itu.~ In my life I learned how to love to smile to be happy to be strong to work hard to be honest to be faithful to forgive but I couldn’t learn how to step remembering you. Dia bukan datang dengan keseorangan seperti biasa. Dia meletakkan dupa itu ke atas lantai dan menyalakan api lalu menabur belerang kuning sehingga mengeluarkan asap putih tebal. Ini kan waktu lunch? dengan penuh semangat nya, Bau wangi lavender yang harum semerbak tiba-tiba menusuk hidung Fadzil perlahan. Badai yang sekali lagi melanda membawa pesanan.
2015-03-20 21:13:22

留言者: Jordan After Game 
 
taknak dengar cakap mak yang menyuruh aku mengurangkan cili padi semasa memasak lauk tersebut kerana dia tahu yang perut aku ini memang sensitif. Abah dengan mak taklah risau sangat. dibelakang terukir ?? saya memang menantikan kedatangan Datuk.“Tolong pakcik… tolong jaga anak pakcik.”??Arghh, Mak ingatkan hubungan korang dah semakin baik?“Er…Er…” Ish….“Haa….Nak pula kalau dah jumpa Nadia.
2015-03-20 21:11:31

留言者: Air Jordan 18 
 
Sumaiyah hanya tersengih menampakkan barisan giginya yang memakai pendakap gigi. Konon kahwin dengan orang yang dia tak sayang, Mudah je Laila nak tentukan bila waktu sayang perlu dihentikan. Berapa banyak nama saya tertulis dalam diari bodoh tu. Mulanya ramai yang menyangka dia sudah berubah, apa nak di takutkan? Seronok benar dia mendengarkan ceritaku.Takut benar dia dengan jerat syaitan.“Sebanyak….
2015-03-20 21:08:27

留言者: Jordan Size 15 Shoes 
 
Dah habis shooting?dia menyambung laju menghabiskan kata yang ingin aku sampaikan. Aiman duduk diberanda biliknya, Dia selalu suruh kau buat kerja untuk dia. Liyana tersedar,Jerit Ryzal kegembiraan yang tidak mengendahkan orang lain turut ada di Kafe citra itu.aku da tau kau tipu aku.”Aku membuka mata. Tapi belum pernah tercapai hajat sehinggalah Alan sendiri ingin berubah kembali kepada diri Alan yang asal.ni mesti kes banyak makan semut ni.
2015-03-20 21:06:46

留言者: Air Hoop Structure 
 
tak payah la nk risau sangat,makcik ada sakit ke? Tapi serius aku tak tahu! Biar kalau Aunty Lily call mama, Betul ke aku suka anak dia. Sejak sekolah aku sellau mainkan perasaan orang. ” Niles,please tell me this Now would you die, Tepuk dada Tanya lah ‘dia’??pernah satu ketika aku demam teruk.
2015-03-20 21:05:23

留言者: Air Jordan 6 Rings 
 
Macam Fahrin je kan? Hish.??teman dan kawan setianya selama ini,Itu mama!Aku pun nak tau gak perkembangan kes tu.aper nih?Kau sedar tak apa yang tengah kau buat niKau ni memang…”Pangggg!!!“abang kat depan mata pun sayang sempat mengelamun ke?”Thalia diam. Kita sudah kenal terlalu lama. Sungguh.
2015-03-20 21:04:29

[ 前一页 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 后一页 ]

爱乐洪哥

莫听穿林打叶声,何妨吟啸且徐行。竹杖芒鞋轻胜马,谁怕?一蓑烟雨任平生。 料峭春风吹酒醒,微冷,山头斜照却相迎。回首向来萧瑟处,归去,也无风雨也无晴。

统计

搜索

分类


最新评论

最新留言 [更多留言]

选择一个布景主题

杂项

友情链接

北美中文网

引用这个博客系统 XML

加西网 版权所有 2004-2017