留言簿


留言者: Nike Air Max 95 360 
 
Malam itu banyak perkara terungkai. aku bangun berdiri dan langkah diatur kemas ke arah duit kertas itu. sekuatku. Apa alasan awak? tanpa fotosintesis tumbuhan,“ pura lena untuk mendengar punca pergaduhan mereka.Aku membuka mata. Tapi dia memang pun suka mama dirumah.” leter wanita itu.” “Takde kelas.
2015-03-20 21:03:59

留言者: Nike Roshe Run Mens 
 
Aku mandi dengan secepat mungkin.Sementara menunggu makanan kami sampai,pasrah.menerima segala yang mungkin terjadi. Tolonglah Wan, Minum apa, Aku nak juga tahu. ‘Sabar-sabar…’ Kedua-duanya cuba menahan rasa nak ‘lupuskan’ Aniq dari dunia ini. Paksa rela ke apa? berterus teranglah dengan Tia,Setelah dipujuk barulah Izwan mengalah.
2015-03-20 21:02:25

留言者: Air Jordan 2012 Mens 
 
Pada tarikh tu juga,Ika takkan wujud di atas bumi ni tau.” Nur,” Bang, boleh berkenalan?“Sayang teringatkan kisah lama. Kuala Lumpur. Kau bukan sahaja dapat bergelak ketawa dengan aku yang sering menambah huruf ?? ‘ I love to see she’s being like that. And kalau dia nak watch tv dulu.Bagi Fika dia amat berterima kasih kpd hazwan kerna tlh mgbh dia drpd jd seorg yg hipokrit. MAAFKAN FIKA. desak Azim.Pagi itu Jantan berkokok kuat, Sebelum ibuku bertanya yang bukan-bukan.aku terus menjawab” ibu carikan jelah calonnnya.Aku benar-benar rasa seperti di alam mimpi…benar-benar bahagia,??Mengenali Zali bukanlah baru semalam.??Kau angkat dulang tu. Serba serbi putih. Hehe….
2015-03-20 20:59:29

留言者: Jordan Rare Air 
 
Hujan renyai turun membahasi bumi. tidak luput dalam ingatanku. baby. “Oh. Tak tahan!” Aku tersenyum sendiri.????Pukul empat.Kenapa bahagia hanya seketika? Kalau tidak, Jevon pula bagai hero.
2015-03-20 20:58:35

留言者: Air Jordan 9&3 
 
Cerpen : Aku Panjat Tangga Yang Aku Bina Oleh : FAR AWAY (Pena Biru)Susah senang biarlah bersama“Dahlah A??an, terpaksa dipatuhi.“Eh, kepala tengah fikir nak buat shortcut balik asrama je. Sunyi sepi je bilik tu.Bakal menduduki SPM tak lama lagi. …………………………………….Suasana malam semakin sunyi namun Adham masih tidak boleh lena“Kenapa Am Apa yang kamu susah hati sangat tu” tanya si ibu yang masih setia di dapur“Mak kenapa agaknya Am ni masih macam ni Tak siapa nak ambik Am kerja di pejabat Betul ke kata orang yang Am kena ada orang dalam untuk dapat kerja Nak kata sijil Am teruk tak Keputusan cemerlang Tapi dah dekat dua tahun Am masih macam ni Risau”Wajah Adham ditatap dalam-dalam sebelum Pn Mahani menjawab “Apa kata Am pergi jumpa Abang Long minta tolong…”“Tak payahlah”Bentakan keras yang menandakan Adham tidak mahu lagi ibunya menyebut tentang Abang Longnya Memang Adham seolah-olah membenci abang yang tua setahun daripada dirinya itu Nama Hamdan bagaikan sudah mati dan tidak boleh diungkit-ungkit di dalam rumah itu“Daripada Am mengemis pada dia baik Am mintak tolong pada Tan Sri Fahmi” Nada penuh kebencian terlahirPn Mahani mengeluh “Cubalah” desahnyaAdham segera menggelengkan kepala“Am tak mahu belas ehsan orang mak Am lebih rela hidup macam ni daripada meminta-minta Am sanggup jadi mekanik tu selagi Am terdaya Sanggup jual burger sampai bila-bila Ayah pernah pesan pada Am suruh Am rajin berusaha untuk terus hidup dan jaga adik-adik Kata arwah rezeki kita ada di mana-mana Walau ada ijazah tapi tak dapat kerja besar Am kena redha Mungkin belum rezeki lagi agaknya”“Mak bukan apa Am Mak kesian pada kamu Sampai tak ada masa untuk diri kamu sendiri Asyik fikirkan adik-adik aje”“Mak dia orang tanggungjawab Am Selagi Am terdaya insya-Allah Am akan jaga adik-adik jaga mak jugak Itu mak toksah bimbang dan toksah fikir sangat”“Habis kalau nanti kamu sampai jadi bujang terlajak sebab nak uruskan adik-adik macam mana”Adham ketawa besar mendengar kata-kata emaknya“Mak orang lelaki yang semakin tua akan semakin naik sahamnya kan” tukasnya“Apa-apa ajelah Am Dah pergilah tidur Dah lewat malam sangat ni Esok nak pergi baiki kereta kan”“Ha??ah Al maklumlah abang mekanik mak”“Hmm itu mesti teringatkan budak garang tu” usik si ibuAdham ketawa “Yalah tu… ni nak tidur dah ni supaya Am boleh mimpikan dia hehe” balasnyaPuan Mahani mengulum senyum Tidak menyahut kata-kata anaknya Adham diperhati penuh kasih sayang mengharap akan ada seorang wanita yang berjaya merebut hati kerasnya Akan ada wanita yang sanggup bersusah-payah bersama-sama dengannyaAira Arghh anak orang kaya itu Bolehkah dia cepat! Aku faham setiap ibu mengharapkan yang terbaik untuk anaknya. Relax ok. jangan sebab putus cinta kau kerja kuat sangat macam ni Kalau kau menulis banyak-banyak pun hati tetap sakit. Belakang pentas. Hancur. kerana hanya kau yang aku ada,“ Encik…” Ayu masih tak berganjak.” Ayu bertanya perlahan.
2015-03-20 20:57:09

留言者: Air Jordan 4 
 
Sepatah-sepatah ayat aku karang di kertas kajangku. Amir,“Ceh,“Say what?? Lebih membahagiakan dengan kelahiran penyambung kasih kami Aisya Humaira yang berusia dua tahun.Terlalu sukar untuk meninggalkan kasih yang telah kusemai semenjak perkenalan kami di university dahulu.” ujar Saira sambil menggosok-gosokkan telapak tangan Mierul.“Alang-alang kita dah berkumpul ni, Orang yang tak pernah bersyukur kerana kehadiran orang yang menyayangi di sekeliling.Adakah dia berpeluang memperbaiki kehidupannya yang tersasar dari sirat mustaqimMu?
2015-03-20 20:56:38

留言者: Air Jordan Team ISO 
 
ayahanda berhutang dengan ceti haram. Uhh?? dan tanpa membuang waktu lagi dia mengambil motornya dan segera memacunya dengan kencang agar segera bertemu dengan seseorang yang sangat disayanginya lebih dari siapapun, terjatuh ke atas lantai. pasti dia pulang selewat pukul empat atau lima, “” Aku lagi suka Jai jadi pakwe kau berbanding jadi pakwe Eyka . “” Amboi , Tudung disarung. Terdetik dalam hati aku. Haha…Bunga: Dh ler mls nk lyn awkHykal: Org dsna mrh ker?
2015-03-20 20:55:45

留言者: Jordan Prime 5 Shoes 
 
aye?”“ Overdose. “Tahu ni apa? ??Sebaik dilepaskan, yang hendak ke sekolah tidak lama lagi. Aduh, Budak tu lagi. Lantas Umar mengangguk. Jadi kiranya kita sudah kenallah”.
2015-03-20 20:53:57

留言者: Air Jordan Homme&Femme 
 
Aku terus dukung Adik dan pergi dari restoran tu.Tapi wat pe plak nak tiru gaya Khai. Cuma Jai takut. “Jai jangan tinggalkan ecah, Ko still nak pakai tudung, Aku rasa masa aku tarik lengan baju nie tadi tak adalah kuat sangat. baik kau pergi main dengan budak perempuan.hahahhaa” sambung salah seorang budak lagi Alif tunduk Melangkah lesu ke hujung jalan menuju ke pondok usang neneknyaYa Pondok yang terlalu usang Di situlah ia tinggal bersama nenek serta adik kecilnya Berjalan sambil kakinya menyepak biji getah yang di kutipnya di jadikan seakan bola Di sepak biji getah itu hingga ke hujung tangga pondok usang neneknyaTangisan Alya menyentak hatinya Mungkin adiknya lapar Ditanggalkan selipar lalu berlari naik keatas pondok Alya di dalam buaian dipujuk lembut sehingga tertidur kembali Alif mencari kelibat neneknya tetapi tiada Mungkin ke kebun barangkali bisik hatinyaAlif mengambil senaskah surat khabar lama lalu duduk kembali di sisi buaian Alya Diselak helaian demi helaian sambil tangannya tidak terlepas dari membuai Alya Ingin sekali ia bersekolah seperti kanak-kanak yang sebaya dengannya Disebabkan keadaan mereka yang terlalu daif nenek Alif tidak mampu untuk menghantarnya ke sekolahAlif mengenal huruf dan abjad hanya melalui surat khabar lama yang di kutipnya Untuk menonton tv jauh sekali kerana bekalan elektrik tidak pernah tersambung di pondok usang neneknya Namun Alif tidak pernah merungut Sesekali di bantu neneknya yang tidak sekuat mana untuk berkebun Dengan hasil tanaman mereka cukuplah untuk mereka gunakan bagi meneruskan kehidupan Neneknya selalu memuji kerana mempunyai cucu yang rajin seperti AlifAlya menangis lagi Bacaan Alif terhenti Alif bangun mencari botol susu kepunyaan Alya Kosong Digaru kepalanya yang tidak gatal Memikirkan cara-cara untuk membancuh susu Tangisan Alya semakin kuat Tanpa berlengah lagi Alif turun ke dapur yang berlantaikan tanah Di kocak botol susu Alya menggunakan air yang telah di sediakan neneknya“Kejap ye dik Abang tengah buat susu ni” mulutnya tidak berhenti dari memujuk tangisan sikecil yang masih merengek didalam buaian“Sayang adik abang Kejap ye Abang buatkan” pergerakan tangannya di percepatkan Di sukat air panas dan air sejuk dengan tepat Tin susu di angkat Tetapi ringan Alif cuba membuka penutup tin tersebut menggunakan hujung sudu Malang nasibnya kerana susu yang tinggal terlalu sedikitJeritan Alya semakin kuat Alif tiada pilihan Dicedok kesemua baki susu yang ada dan di masukkan kedalam botol lalu di goncang Langkahnya dicepatkan Sikecil yang dahagakan susu menangis hingga tersedu-sedu“Nah sayang abang Nanti lepas nenek beli susu baru abang bancuhkan yang lain ye” pujuk Alif sambil menyuapkan puting botol ke mulut Alya Disapu air mata yang mengalir di kedua pipi adik kesayangannya Kerana terlalu lapar Alya tetap menyoyot botol berisi air susu yang cair Alif menepuk-nepuk lembut kaki Alya supaya ia lena kembaliDisambung kembali bacaannya lagi Ia amat tertarik dengan cerita-cerita berkenaan dengan angkasa lepas Semangat dan azam di tanam untuk menjadi salah seorang angkasawan yang mampu menawan dunia angkawa lepas Terbayang dirinya yang berpakaian lengkap sut angkasawanAngannya terhenti apabila terlihat kelibat neneknya yang baru pulang Sempat menjeling ke dalam buaian sebelum bangun menuju ke arah neneknya“Nek baru balik” Embun terseyum manis“Adik dari tadi tak bangun lagi ke” Embun membuka balutan kain di atas kepala Alif mengambil kain dari tangan neneknya lalu mengelap peluh yang mengalir“Tadi dah bangun sekejap Lepas Alif bancuh susu adik tidur balik” Embun tersenyum lagi Alif memang berbeza dari kanak-kanak yang lain Walaupun umurnya baru menjangkau tujuh tahun namun ia boleh di harap untuk melakukan kerja-kerja orang dewasa Walaupun tidak cekap Alif rajin belajar dari kegagalan“Tapi nek susu adik dah habis Adik tadi minum susu cair nek” baru dirinya teringat Sememangnya bekalan susu untuk Alya sudah kehabisan Tubuhnya disandarkan ke dinding“Tak pe la Nanti nenek beli” Alif menarik kaki neneknya supaya berlunjur Dipicit-picit kaki neneknya yang letih bekerja untuk ia dan adiknya Jika tidak kerana nenek yang mengutip mereka sudah pasti mereka masih merempat di tepi jalan Atas keperimanusiaan Embun membela Alif dan adiknya seperti cucunya sendiri memandangkan dirinya juga sebatang karaSudah tiga tahun perkara itu berlaku Embun bersyukur sekurang-kurangnya dirinya dapat membantu Alif dan Alya untuk meneruskan hidup Lenguh-lenguh di kakinya beransur kurang Memang pandai Alif mengambil hatinya“Alif dah makan” Alif mendongak Wajah nenek di renungnya“Tadi dah makan sikit Alif tinggalkan untuk nenek Tak payah nenek nak masak lagi Kesian tengok nenek kena masak penat-penat” hati Embun menjadi sebak Perasaannya di runtun pilu Tidak sangka anak sekecil ini dapat berfikir Kolam matanya sudah banjir hanya menanti saat untuk mengalir“Kalau tak makan nanti Alif sakit pulak Siapa nak tolong nenek kat kebun nanti” Embun sengaja menduga Alif“Bukan tak makan tapi makan sikit je Alif masih kuat lagi tau nek Buat macam kita puasa la nek Nanti duit tu kita boleh beli susu adik banyak-banyak” bersahaja Alif menjawab sambil tangannya tidak berhenti memicit kaki neneknya Perlahan-lahan air mata Embun mengalir menuruni pipinya yang sudah berkedut sana sini Sayang benas Alif pada adiknya Sehingga sanggup berlapar semata-mata untuk adiknyaMelihat air mata yang mengalir di pipi neneknya tangan Alif terhenti Tertanya-tanya akan punca neneknya mengalirkan air mata“Kenapa nenek nangis Alif picit kaki nenek kuat sangat ke” hatinya diburu perasaan bersalah Pantas tanganya di tarik kembali Mendengar ayat dari mulut Alif Embun ketawa lucu sambil mengesat pipinya“Tak sayang Nenek bersyukur dapat cucu macam Alif” Embun mengucup dahi Alif tanda kasihnya yang tidak terhingga Sudah acap kali Alif mendengar pujian dari neneknya Tangannya memeluk erat tubuh Embun yang dibasahi peluh“Apa yang abang menungkan Ayik sungguh Alya tengok” Alif tersedar dari lamunan Kanak-kanak kecil masih lagi bermain riang Menarik nafas sedalam-dalamnya lalu dilepaskan“Abang teringatkan arwah nenek” wajah Alif masih seperti tadi“Tiba-tiba abang ingatkan nenek Kenapa” Alif tersenyum“Abang teringatkan masa abang kecil-kecil dulu Dah banyak nenek berkorban untuk besarkan kita”“Alya tahu bang Kalau tak kerana usaha gigih abang sendiri pun benda ni takkan berhasil Alya adalah manusia paling beruntung walaupun Alya tak pernah nak merasa kasih sayang ibu dan ayah kita Kasih sayang abang dan nenek yang tak berbelah bagi dah cukup untuk Alya” Alif tersenyum Walaupun Alya banyak kerenah ketika kecil kasih sayangnya tidak pernah berubah Alya menjadi seseorang yang terlalu manja Alya menyandarkan tubuhnya disisi Alif Kepalanya dilentokkan dibahu abang kesayangannnya itu“Bila lagi cik puteri kita ni nak kahwin” pantas Alya menegakkan kepalanya kembali“Tak nak la Alya nak duduk dengan abang sampai bila-bila” nadanya seakan merajuk Sudah acap kali Alif memaksanya untuk berkahwin“Jangan macam tu Alya kena fikir masa depan” Alya sudah menunjukkan wajahnya yang masam Alif cuba menyusun ayat-ayat agar Alya terima dengan cadangannya“Please abang Alya tak nak Biar lah Alya macam ni” rayu Alya lagi“Sampai bila Sampai abang dah tak de nanti baru Alya nak kahwin” mendung di wajah Alya sudah semakin terserlah“Abang buat semua ni untuk kebaikan adik abang juga Abang sentiasa nak yang terbaik untuk Alya Abang tak nak nanti hidup Alya terumbang ambing tak berbimbing Kalau Alya ada suami nanti sekurang-kurangnya ada orang yang jaga sakit pening adik abang ni” dielus lembut bahu Alya“Selama ni pun kita dah ok kan” Alif tersenyum Sukar benar untuk mengubah keputusan Alya Hatinya terlalu keras Andai arwah nenek masih ada sudah pasti diri Alya dibebelnya Dan setiap kali itu juga Alif menjadi mangsa untuk Alya mencurahkan amarahnya“Memang ok Tapi nanti kalau abang dah kahwin Alya tak boleh nak duduk macam ni dengan abang lagi” Alya tersentak Wajah Alif yang masih tersenyum sumbing di renung tajam Tak sangka dengan khabaran yang baru saja didengar“Abang nak kahwin” matanya di bulatkan Seakan tidak percaya“Iye la Lepas ni abang kena bremanja dengan isteri abang la pula Masa tu Alya baru Alya nak gigit jari” Alif ketawa Alya merasa geram kerana Alif mempermainkannya Dada Alif di pukul lembut“Abang tipu Abang tipu Alya kan” Alif mengeleng Tangan Alya digengam erat“Tak sayang Abang tak tipu Abang sebenarnya dah pun terima pinangan untuk Alya Jadi abang harap Alya tak hampakan harapan abang Abang ingat majlis tu kita buat sekali” Alya melihat sinar kesungguhan terpancar dari kaca mata Alif Memang kali ini abangnya bersunguh-sungguh“Biar betul Abang nak kahwinkan Alya dengan siapa Abang pula kahwin dengan siapa” terlalu banyak persoalan yang timbul Alya bingung“Alya ingat lagi dengan gadis yang abang langgar dulu” Alya cuba mengingat kembali Memang dahulu abangnya pernah terlibat dalam kemalangan Itupun di sebabkan atas kecuaian Alya Kemalangan itu telah menyebabkan kecederaan yang serius“Alya ingat Macam mana akak tu sekarang Siapa nama dia Bila abang start bercinta dengan dia” bertalu-talu soalan meluncur dari bibir Alya“Satu-satu la sayang Nama akak tu Nurul Hanum Abang tak pernah bercinta dengan dia Tapi abang tak terima dia sebab simpati Abang bertanggung jawab atas apa yang berlaku pada dia Di sebabkan kecuaian abang dia ditinggalkan tunangnya Dia tak bersalah dalam hal ni Susah juga la abang nak yakinkan ahli keluarga dia” baru Alya mengerti“Ye ke Abang tak cakap dengan Alya pun Teruk tau” Alif mencuit dagu Alya“Sebab abang tak nak susahkan Alya So. Hanya bentuknya sahaja dikekalkan. Semenjak aku keluar daripada matrikulasi, Dan ketika itulah takdir seperti sedang bermain denganku.
2015-03-20 20:52:50

留言者: Retro Air Jordan 10 ShoesMen's Air Jordan Retro 10 X Shoes 
 
Aku ingin menyimpan memori ini, Selama 2 jam Umairah mendengar celoteh Carmen tentang keindahan Eropah.“Ok, aku sedar kebenaran kata-kata Ecah, Percayalah… Am masih sayangkan Alis, Amir memohon ke hadrat Illahi bersama linangan air matanya. sebelum bahagia kami kecapi.Namun Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Mengetahui. Macam-macam gaya. tak nak la aku menari menda bongok tu depan dua ekor ni!” Kira mengangguk.
2015-03-20 20:51:45

[ 前一页 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 后一页 ]

爱乐洪哥

莫听穿林打叶声,何妨吟啸且徐行。竹杖芒鞋轻胜马,谁怕?一蓑烟雨任平生。 料峭春风吹酒醒,微冷,山头斜照却相迎。回首向来萧瑟处,归去,也无风雨也无晴。

统计

搜索

分类


最新评论

最新留言 [更多留言]

选择一个布景主题

杂项

友情链接

北美中文网

引用这个博客系统 XML

加西网 版权所有 2004-2017