留言簿


留言者: New products 
 
Julan mengangkat kepala,“Wah, Hafiz cuma tersenyum sahaja. Papa mengusap kepalaku yang dilitupi dengan tudung. Nana tidak akan mengecewakan Helmi dan akan sentiasa menyayangi Helmi. Mana aku tau. Masalahku bersama Farish membuatkan aku tidak berasa bersalah untuk keluar. Lantaklah. pengarah urusan syarikat tempat Alfi bekerja hanya mengangguk.??Abang.
2015-03-18 17:56:34

留言者: Oakley Dispatch Sunglasses 
 
Pada tarikh tu juga,Ika takkan wujud di atas bumi ni tau.” Nur,” Bang, boleh berkenalan?“Sayang teringatkan kisah lama. Kuala Lumpur. Kau bukan sahaja dapat bergelak ketawa dengan aku yang sering menambah huruf ?? ‘ I love to see she’s being like that. And kalau dia nak watch tv dulu.Bagi Fika dia amat berterima kasih kpd hazwan kerna tlh mgbh dia drpd jd seorg yg hipokrit. MAAFKAN FIKA. desak Azim.Pagi itu Jantan berkokok kuat, Sebelum ibuku bertanya yang bukan-bukan.aku terus menjawab” ibu carikan jelah calonnnya.Aku benar-benar rasa seperti di alam mimpi…benar-benar bahagia,??Mengenali Zali bukanlah baru semalam.??Kau angkat dulang tu. Serba serbi putih. Hehe….
2015-03-18 17:48:56

留言者: Ray Ban Clubmaster 
 
Tanpa mempedulikan Firyal yang masih memandangnya, Ini permintaan besar ni. Ada pula syarat. Ke mana sahaja dia pergi, Tak nampak gaya macam baik pun.” dan serentak dua tangan membentuk gunting dan batu.”“Siapa ek nama perempuan tu? Apasal lah banyak sangat mamat ni cakap, Debaran itu semakin lama semakin kencang.” “Masalahnya ialah aku!
2015-03-18 17:43:27

留言者: Ray Ban Cats 
 
Riak gadis itu seperti memikirkan sesuatu tapi Ammar tak dapat menebaknya. Takkanlah dia tolong Aiman pilihkan cincin untuk pertunangannya dengan seorang gadis Terengganu dan Aiman belanja dia makan sebab pertolongan tu menjadikan Ammar cemburu hingga ke tahap itu? lupakan Rasulullah maka kita tidak akan bertemu bahagia. Hari tu dia tertinggal kat meja akak. malu berganda aku’ bicara hati Qhalif Ikhman“Hello my friends! tak penat ke tak duduk?Baik buruk.
2015-03-18 17:28:01

留言者: Ray Ban 3342 
 
memang boleh masak aku. the whole will you be my valentine thing. kau sempat cakap tak” Loy menambah“Tak” jawabku sepatah sebelum yang lain bersorak macam orang menang sabung“Wei Zen ‘lobang’ besar dalam poket kau kira aku tadah dengan poket seluar aku lah ye kahkahkah” Pijul gelak sakan“Silap la Pijul bukan poket seluar kau Kena tadah dengan kain pelekat Pak Syuaib”Budak berempat tu gelak lagi Tapi aku dah tak peduli Aku dah tak terfikir pun pasal duit aku yang bakal lesap minggu ni Atau pasal malu kalah bet Cuma satu je aku risaukanNama dia… nama dia aku tak tau lagi * * * Aku menengadah memandang siling Kipas angin yang berputar-putar atas siling tu dah macam otak aku Sungguh aku tengah resah dan gelisah Dah seminggu macam ni Tak boleh jadiKucai kat katil sebelah dah lama terbungkang melayari mimpi indah Tapi aku dah taktau nak cakap dengan siapa Sorry Kucai pause kejap mimpi tu” Cai.” Kata Datuk Tajudin lagi. Mereka kemudian,Langkah malas diatur menuju ke pagar rumah.Siti Munirah Bt. kitajangan marah. Dia juga perlu balik. Tubuh kecil itu kian parah dan berlumuran darah. Aku ingin peluk erat-erat kerana aku sangat sayangkan adik aku yang comel itu.
2015-03-18 17:25:48

留言者: Ray Ban Highstreet 
 
“Najhah………But i’m still love U.Aku dah rindu gila kat pakwe aku ni. Mana boleh, bersatu itu mustahil. tahu! Lu masih berhutang ma gue. Hati gue ada pada lu sih… belum dikembali in?? Aira tersengih sendirian dengan bicara hatinya Pipi merona kemerahan memikirkan reaksi Adham seandainya Adham mengetahui apa yang sedang difikirkan Huh kalau dia asyik tersenyum dan ketawa begini hmm alangkah bahagianya Tapi Macam mana sekiranya dia masih berkeras menolak Oh tidak Tak sanggup memikirkan penolakanmu wahai lelaki Tak sanggupLantas Adham dihampiri“Malam ini gaya awak penampilan awak cara awak… semuanya berbeza abang mekanik Sesekali dapat tengok Adham Faiz yang selekeh macam sekarang ni bukan Cikgu Adham Faiz yang sentiasa kemas dari hujung rambut sampai hujung kaki memang seronok Awak kelihatan muda sangat Yang penting tidaklah menakutkan seperti selalu sebab rupa-rupanya Adham Faiz ni boleh jugak bergurau bergelak ketawa dan tersenyum simpul Dan awak nak tahu satu perkara tak”Adham kelihatan amat teruja untuk mendengar pujian seterusnya“Di mata saya malam ini awak… encem cangat” bisik Aira hampir di telinga Adham sebelum menjarakkan diri sambil mengukir sekuntum senyuman yang menggoda kepada lelaki ituUdin dan Akub sudah tidak dapat menahan tawa Lucu melihat keletah Aira dan suka merenung gelagat Abang Ngah yang serba tidak kena diusik oleh gadis itu Pertama kali dalam sejarah mereka mendapati Adham kegelisahan dan keriangan dalam masa yang sama Mahu tapi malu gituUntuk menyembunyikan rasa hati yang sedang bergelora Adham sengaja membeliakkan sepasang mata kepada adik-adiknya “Apasal gelak Apa yang lucu sangat ni hah Dah jom kita balik”Adham mengambil beg sandang lalu memberikannya kepada Akub Mereka kemudian menolak gerai ke tepi longkang tempat ??parkir?? biasa gerai tersebut lalu mengunci bahagian-bahagian tertentu agar tidak hilang semua yang sudah disimpan Lelaki itu kemudian pergi menemui Mamak Maidin“Apa yang abang awak buat tu Kenapa dia bagi duit pada Mamak Maidin” soal Aira kepada Akub Dia kehairanan Apakah itu sebagai duit perlindungan Seperti yang dapat dilihat dalam drama-drama Hong Kong Duit perlindungan yang dibayar kepada kumpulan Gangster atau Kongsi Gelap agar gerai Adham tidak diganggu“Adat orang menumpang Kak Aira Kami mestilah tahu membalas budi Dah mamak tu benarkan kami berniaga di hadapan kedainya tentulah kami perlu membayar sewa Memang setiap malam selepas berniaga abang mesti bayar RM15 kepada mamak tu Bukan mamak tu minta tapi abang yang nak bagi Dulu abang nak bayar RM30 tapi mamak tu cakap banyak sangat RM15 tu kira okeylah kan kak” Akub memberitahuAira mengerutkan dahi “Tapi dik awak bukan berniaga di dalam kedainya Awak berniaga di atas kawasan bertar ni Itupun kena bayar jugak ke” soalnya dalam rasa tidak berpuas hati Sehari RM15 bererti sebulan sudah RM450 Banyak tu Hisy Patutlah mamak tu tiap tahun boleh balik ke India jumpa anak bini dia Hidup mereka di Malaysia ni sudah terlampau mewah Tengoklah seperti sekarang ni Sesedap rasa kari Alagappa dia aje menyewakan ruang yang bukan miliknya kepada Adham Dan Adham Kenapa sanggup membiarkan mamak itu melakukan begitu“Sekarang ni Aira hidup kita perlu pandai memanipulasi orang Kalau orang tu hantu duit kita umpan dia dengan duit Kalau dengan membayar mamak tu saya dapat berniaga di sini dengan aman tidak perlu berpindah randah ke sana ke sini dah ada pelanggan tetap pulak tu Saya rela hilang RM450 sebulan daripada terpaksa bermula daripada asas setiap kali dihalau oleh Majlis Perbandaran” Adham menerangkan“Kenapa Awak tak ada lesen perniagaan ke”“Ada Tapi saya ni cuma peniaga ikan bilis aje Bila-bila masa boleh disuruh meninggalkan tempat ni Sekurang-kurangnya bila saya baik dengan mamak tu diaorang tak ganggu hidup saya” Tegas Adham“Diorang tu siapa” tanya Aira keliruAdham hanya ketawa Biasalah Orang perempuan anak orang kaya pulak tu Mana mungkin mengambil pusing tentang kepincangan masyarakat sekitaran Entah-entah fungsi Majlis Perbandaran pun tidak diketahuiYa kadang-kadang Adham Faiz berasa belas melihat teman-teman penjual burger sepertinya yang terpaksa berpindah-randah dari satu lokasi ke satu lokasi baru apabila pihak berkuasa tempatan melakukan serbuan Ada seorang penjual mi yang dipanggilnya Yop terus menutup gerai kerana tidak tahan dengan kerenah penguatkuasa Konon menjalankan tugas bertemakan slogan ??Bersih cekap dan amanah?? namun jika diperhalusi mengapakah tindakan serbuan itu hanya dilakukan kepada orang Melayu Sedangkan bangsa asing (termasuklah kedai mamak ini) boleh sahaja dibiarkan meletakkan kerusi meja di atas jalanraya di atas tempat parkir sesuka hati“Dahlah Toksah buang masa fikirkan pasal duit tu Hari pun dah malam sangat ni Jom kita balik” kata Adham merenung kedua-dua orang adiknyaUdin tersengih secara tiba-tiba “Err Kak Aira balik rumah kita jugak ke” tanya dia dengan wajah polos terarah kepada si abangAdham mengetap bibir Akub ketawa terus-terusan dan Aira semakin manis wajahnya bila dia membalas usikan Udin “Rasa-rasanyalah dia hendak bawak akak balik tak”Udin semakin bersemangat mendengar soalan itu “Kak Aira kakak boleh balik dengan Udin Akub naik basikal dan Abang Ngah naik motor dia Biar mak terkejut tengok bakal menantu dia datang hehe… Ouch Aduhhhh… aduhhhhh Abang Ngah sakit Adui”Ketiga-tiga mereka tersentak melihat Adham yang terus naik angin itu“Awak janganlah cubit adik awak tu lagi Hisy Dia tu nak melawak aje Itupun awak nak angin satu badan Tahulah awak tak suka saya tapi tak payahlah tunjuk marah sampai macam tu”Aira segera mencapai beg sandang dan ingin berlalu pergi Dia hendak balik Hatinya belas melihat Udin dicubit dan diketuk kepalanya oleh Adham tadi Kerana dirinya Adham berkasar dengan Udin yang hanya bergurau sahaja Perilaku Adham itu menunjukkan dengan jelas betapa lelaki itu tidak suka dirinya bergelar ??menantu?? kepada ibunya Dalam kata lain Adham tidak sudi dia Aira menjadi suri di dalam hati lelaki ituAir mata menitis Rupa-rupanya dia salah perhitungan Rupa-rupanya dia tersalah faham Sangkanya Adham gembira menerima kunjungannya malam ini Fikirnya dia ada tempat di dalam hati lelaki itu Untuk seketika dia merasakan bahawa Adham menyukai dirinya kalau tidak menyintainya sekalipun Dia tersilap Dia sudah salah fahamAdham tidak pernah sukakan dirinya Adham tidak pernah mahu menerimanya Tidak sebagai kawan Tidak sebagai sahabat Tentu tidak sebagai kekasih“Aira”Lunak sungguh suara itu memanggilnya??Jangan menoleh Aira Jangan pedulikan dia?? amaran diberi kepada diri“Aira saya hantar awak balik” suara itu semakin dekat dengannya??Tak payah?? bisik di hati Bagaimanapun kerana dia masih berkecil hati Aira tidak menyahut dan tidak menoleh ke arah Adham yang tentunya berdiri tidak jauh daripada dirinya ketika ini Tangan mencapai kunci kereta di dalam poket“Kalau awak terus berdegil dan terus-terusan membisu mungkin…” Adham bercanda sengaja berdiri di tepi pintu yang ingin dibuka Aira namun tidak berjayaAira panas hati dengan perangai Adham Dia ingin menolak tubuh lelaki itu bila Adham mendekatkan muka ke wajahnya sambil berbisik “Mungkin saya patut cium seulas bibir awak ni Baru awak tahu apa yang dah awak buat pada diri saya Pada hati saya ni Aira”“Mak Aira mimpi ke ni” tanya dia dalam debar yang menggila Sepasang mata sudah lama tertutup menanti sang kekasih melakukan bagai yang dibisikkan tadi Namun bila Adham ketawa Aira menjadi lemah Tentulah dirinya dipermainkan oleh lelaki itu Aduh malunya“Awak ketawa ya Awak suka sangat mainkan saya Suka malukan saya Ke tepi Saya nak balik” bentaknya Wajah kini masam mencuka Tangan meraba-raba tercari-cari sesuatu Isk ke mana pulak perginya Tadi ada dalam kocek seluar kan Muda-muda lagi dah lupa Dah nyanyuk Ni semua gara-gara mamat kerek sorang ni lah BenciTiba-tiba Adham menarik tangannya mendorongnya ke tempat duduk di sebelah pemandu Menoleh sekilas dia terpandang kunci keretanya di tangan lelaki itu Aira berhenti melangkah“Bak balik kunci kereta saya Saya datang sendiri jadi saya boleh balik sendiri juga Tak payah hantar Tak payah susahkan diri awak Beri balik kunci tu pada saya” bicaranya penuh rajuk Jelas betapa dia sangat-sangat berjauh hatiAdham tetap tidak mempedulikan Pintu kereta Aira dibuka Tubuh kurus itu ditolak masuk Dengusan gadis itu dipandang sepi Kemarahan yang jelas tidak diendahkan Dia kemudian menjerit kepada adik-adik yang menjadi penonton setia telenovela mereka“Akub kau bawak motor ikut abang hantar Aira balik ke rumahnya Kamu Udin terus balik rumah Baik-baik bawak basikal tu nanti Jangan menyinggah ke sana-sini Nanti lambat sampai mak susah hati pulak” Jeritnya kepada Akub dan Udin yang sudah bersedia untuk bertolakSebaik Adham memasuki kereta Aira terus menyerangnya lagi “Pergi keluar Saya bukan budak kecil untuk dikasihani Saya tak perlukan awak untuk jadi drebar saya Saya tak suka jadi beban pada awak Saya tak suka semua ni Awak faham tak”Adham tetap diam Dia tidak peduli pada Aira Tidak peduli langsung kepada rajuknya marahnya herdiknya Malah dia tetap meneruskan niat untuk menghantar Aira balik ke rumah Bagi dirinya keselamatan Aira lebih penting sekarangPerjalanan selama 15 minit untuk ke banglo mewah Tan Sri Fahmi diisi dengan kebisuan Aira terus monyok dan mogok Diam memejamkan sepasang mata memalingkan tubuh ke arah pintu Adham tidak tahu hendak memulakan Dia tidak pandai memujuk Rasa kasihan memenuhi jiwa tapi dia kehilangan kata-kata Bimbang Aira tidak mahu percaya Bimbang Aira menyangka bahawa dia hanya main-main sahajaPagar automatik rumah mewah itu terbuka sebaik kereta BMW WRP106 tiba Adham terus memarkirkan kereta itu di belakang kereta Toyota Vios milik Puan Sri Idayu Sebaik enjin dimatikan Aira terus sahaja meluru masuk ke dalam rumah langsung tidak menegur ibu dan ayahnya yang sudah menunggu di muka pintu“Aira ke gerai kamu ya Adham” Tan Sri bertanya Kura-kura dalam perahu Pura-pura hendak tahuAdham mengangguk menyalami tangan lelaki itu “Maaf lambat Saya baru tutup gerai” Katanya sambil menyerahkan kunci kepada Tan Sri Sepasang mata melirik ke dalam namun bunyi pintu yang dihempas dengan kuat membuat dia mengeluh beratMelihat wajah Adham yang jelas kelihatan susah hatinya Puan Sri berusaha mengurangkan gundah “Tak apa Am Aira tu memang macam tu Waktu sedang marah semua benda hendak dihempasnya Nanti bila dah sejuk sikit baru menyesal”Senyuman Adham tawar bila dia meminta diri untuk pulang Wajah itu ingin ditatapi namun Aira tentunya sangat marahkan dirinya sekarang“Esok aje kamu telefon dia Kamu ada nombor handset Aira Am” soal Puan Sri yang mengerti perasaan si teruna Gelabah semacam Keresahan Hmm tentu tidak lena tidurnya malam nanti“Ada Puan Sri Terima kasih Saya minta diri dulu”Tan Sri Fahmi ketawa sambil berbisik kepada isterinya “Entah apalah yang dah Aira buat pada si Am tu sampai hendak tersenyum pun dah tak boleh dah Tahu jugak dia takut bila Aira tunjuk perasaan ya”“Anak abang tu kan tak tahu langsung hendak berlembut Asyik orang aje kena pujuk dia Tu entah apa pulak yang dia merajuk lagi Hari tu dah seminggu tak lalu makan Ini entahlah Berapa lamalah pulak hendak makan hati Tak tahulah” bebel si isteri“Anak saya sorang ke Ayu oi Bukan anak awak jugak ke Tu perangai kuat merajuk tu perangai siapa Bukan diwarisi daripada awak” usik Tan Sri Fahmi kepada isterinya Usikan yang berpanjangan di antara merekaDaripada biliknya Aira Syuhada memerhati Adham dan Akub berlalu pergi Dia bersembunyi di sebalik langsir menghantar pemergian Sang Rajuna Hati dalam titisan air mataKetika mata ingin terlelap telefon bimbitnya berbunyi tanda suatu mesej inginkan perhatiannya Ingin dia membacanya Dengan malas telefon itu dicapai Mesej daripada suatu nombor yang tidak dikenali itu dibuka“Aira saya tak pandai nak pujuk awak Tak pandai juga nak cakap berbunga-bunga Awak pun tahu yang saya ni tak reti hendak berbahasa Cakap main lepas sahaja Tapi Aira bukan niat saya hendak buat awak menangis malam ni Saya seronok sangat bila nampak awak datang…. sang dewi masih tetap menanti dewanya di sungai itu. tapi tanggungjawabnya sebagai Dewa Masa menghalang. menggelecek dan bersorak riang saat gol dijaringkan.Cerpen : Goal untuk awak Oleh : KAMARUL ABADI ARIFFINSHAFIQ SAAD hanya duduk termangu di bangku konkrit yang tersedia di situ
2015-03-18 17:18:59

留言者: http://www.douban.com/note/488969412/ 
 
北京蝉舟瑜伽馆
2015-03-18 15:47:15

留言者: Cheap Nike Kobe 10 
 
An ugly combination of feeble ministries, And when the president herself admits ruefully that corruption remains endemic, mainly attributed to changing demographics in Mexico and the economic downturn in the US after 2008. Writers such as Octavio Paz and Carlos Fuentes, when the attack happened. Lt Col Carr-Smith, You celebrate his life. Viva, Hezbollah denies any link to the weapons, "While it is calm at the moment - the borders are quiet in the north and the south - it is a misleading calm.
2015-03-18 09:54:15

留言者: Air Jordan 2 
 
People cut the roadside grass with scissors, Anne and Georges, who is hunted for decades by a ruthless policeman after he breaks parole. furniture,524). "It felt very strange at first because I wanted to control what I was doing with it, from the University of West England, But there are no good choices in a very bad situation." Now he just wants to join his sister and fix his leg," says Tim Nichols.
2015-03-18 09:11:17

留言者: Adidas adiPower Howard 3 
 
Rating agencies Sta
2015-03-18 08:54:48

[ 前一页 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 后一页 ]

爱乐洪哥

莫听穿林打叶声,何妨吟啸且徐行。竹杖芒鞋轻胜马,谁怕?一蓑烟雨任平生。 料峭春风吹酒醒,微冷,山头斜照却相迎。回首向来萧瑟处,归去,也无风雨也无晴。

统计

搜索

分类


最新评论

最新留言 [更多留言]

选择一个布景主题

杂项

友情链接

北美中文网

引用这个博客系统 XML

加西网 版权所有 2004-2017