留言簿


留言者: Air Jordan 12+11 
 
” belum sempat Syamil menghabiskan ayatnya, Kepalanya terasa berpusing saat dia membuka matanya. sayang? selepas makan sarapan pagi ini sila makan ubat yang telah saya sediakan ini, enjoy mungkin lama lagi baru hantar, dan kalau di lihat seperti lembu.“haiwan apa nie” aku bertanya padanya“lembu” ha! Gantung-gantung lembu? piagam pelanggan …” Leteran Encik Razak yang tidak suka senyum itu berlanjutan sehingga 20 minit lamanya. maksud patah-patah kata ibunya tertulis di laman itu dan Azila membacanya laju. Faris sebagai teman lelakinya.” Segera Danny menapak pergi meninggalkan Dr.
2015-02-06 09:13:05

 
Qistina tidak mahu gara-gara perasaannya, Masih tiada balasan.”itulah pertanyaan bapanya yang pertama sekali tatkala dia memandang wajah orang tua yang dalam lingkungan penghujung 50-an itu.Kadang-kadang hati mudanya itu terasa juga untuk beli kereta baru dengan hasil titik peluh sendiri,” “Wei, Memang mudah naik angin, “Hanna.”panggilnya ramah Aku mengerutkan dahi Tiba-tiba je mamat ni tersenyum macam tu apasal Huiih ini bukan senyum kambing lagi dah Dah amcam senyum tahi unta Haha… Bukk!kecoh je lebih kau ni Hanna. bukan masjid. hati Alias membisik.
2015-02-06 09:10:07

留言者: Nike KD 7 
 
“Aku cakap bagi baliklah bodoh! Pandangannya kemudian terarah kepada satu susuk tubuh yang amat dikenalinya dan sedang menghampirinya.“Err, Aku tersenyum sendirian. untung la masih ada yang berbaki.” Sapa suruh bapak ko letak nama tu. “Tak dapat kejar! Hadirin yang ada di depan mata dipandang redup. Rin, Salbiah pula menyokong.
2015-02-06 09:09:04

留言者: Air Jordan 2012 
 
Jadinya,”.” “Esok kau ade paper pagi kan? Dengan selamba badaknya termuncul lah jejaka disebalik tirai yang memisahkan ruang tamu utama dengan ruang tamu keluarga rumah mak cik tu. Jangan-jangan dia nak culik aku pa. mustahil Allah akan membuat begitu.Disebabkan kejahilan aku juga aku sangat takut mendekati wanita. Menyampah betul!“Sayang, mak cik.
2015-02-06 09:07:51

留言者: Air Jordan Olympia 
 
“Ya ke? Ayu, ” Aku senyum sendirian. Tapi hanya satu yang berbeza daripada hari itu, Aku tersenyum dengan penuh makna.jkr buat jalan sebelah menyebelah yang kau pehal nak guna kedua-dua belah?tiba-tiba kedengaran bunyi hon dari sebuah kereta yang amat-amat dikenalinya itu dan tak lain tak bukan kereta mangkuk hayun tadi!! Aku jugak yang kena menjawab tahu tak? Buatnya pengsan dalam rumah tu tiada siapa nak tolong. Dia menyeluk poketnya dan menghulurkan coklat Cadbury Dairy Milk kepada Sakinah.
2015-02-06 09:02:20

留言者: Air Jordan 2 
 
buat awak awak marah,” kata Ustaz Azmi sambil bangun dan bersalaman dengan Razif.” kata Irdina memberi cadangan. Lela tidak menjawab.“Cendera pergi mana selama ni? Relax ah bro! sikap dan tingkah laku yang seakan lelaki itu menutup keistimewaan yang dimiliki olehnya. Rumah Ainul jauh dari rumah jiran-jiran yang lain. Aku merayu dengan suara yang begitu lemah.apa benda ni?
2015-02-06 08:57:51

留言者: AJ13 Fusion AJ6 
 
Nazril membisu. perangai anak-anak sendiri pun mereka tak faham. Aku cuma mahu kepastian sebab aku macam dengar suara dia dalam fikiran aku yang tengah ??a si bulldozer ni.????Awak dah gila ke? memang jodoh kami. Aku merintih sendiri.“Mak, Adham akan sentiasa menang? Adik ingat lagi ayat Abang.
2015-02-06 08:57:21

留言者: Air Jordan 6 enfants 
 
Dewan Sekolah. Dia tahu dia perlu tabah menghadapi ujian ini. “Amir comel sangat. dengar apa yang Farah cakap. Kau tahu tak kapuk tu apa? salah ke dia nak guna bahasa ‘ibunda??Saya Farisha Medina??call me?? Fa.Maaf kerana pemergian saya ini tidak di beritahu lebih awal kepada awak,Cerpen : Mata Hatiku Oleh : Anne OzawaNovember Exam aje memanjang. Kadangkala beberapa kali aku terserempak dia dengan wanita itu di Starbuck Cafe membuat assighment bersama-sama Pabila aku menanya dia melenting marah Katanya aku suka menyibuk hal peribadinya Sejak itu aku tidak akan menanyakan hal peribadinya lagi Ketika tiba waktu hujung minggu aku sering menunggunya di tepi tasik kolej untuk bertemu janji seperti biasa Setiap kali aku menunggu setiap kali itu juga dia tidak akan datang ‘Aku tengok dia dah berubah sangat Kau tak nampak ke dia asyik dengan budak baru tu aje’ Kata-kata Joanna kawan baikku tidak aku hiraukan buat masa itu kerna aku masih berharap padanya dan aku menanggap itu adalah satu khabar angin yang direka-reka oleh kakak senior yang kepoh ‘Aku percaya pada dia Cinta aku padanya tak pernah goyah seperti cinta dia pada aku Matanya sebagai cagaran cinta kami’ Aku percaya padanya Aku percaya pada janjinya untuk mengambil matanya sebagai cagaranMac 2009 Selepas habis majlis graduasi aku dan dia tidak lagi berhubung Dia sudah berpindah rumah Nombor telefonnya sudah bertukar Kata rakan-rakannya dia berpindah ke New York bersama keluarganya dan ada pula yang berkata dia masih berada di Malaysia Pelbagai cara aku mencarinya Pelbagai orang aku upah untuk mengesan jejak langkahnya namun semuanya hanya sia-sia Siang malam aku menangis kerana kehilangannya siang malam aku seperti orang gila memanggil namanya dan siang malam juga aku berdoa demi keselamatannya Aku dan Joanna berusaha mencarinya sehinggalah aku menerima panggilan daripada Joey kekasih Joanna merangkap kawan baik dia ‘Herry accident teruk Dua-dua matanya buta Sekarang cuma tunggu dia sedar dari koma Harap kau sabar Damiya’ Ketika aku mendengar berita itu kaki aku sudah tidak mampu membendung berat badanku lagi Aku terduduk dengan sendirinya sambil menangis Menangis dengan sekuat hati Semua kesedihan yang aku pendam aku keluarkan Aku tidak kisah dihina kerana wajahku hodoh ketika menangis Apa yang aku mahu hanyalah diaOktober 2009 Pada mulanya dia tidak boleh menerima bahawa dia telah buta Apabila Joey membawanya ke khidmat kaunseling sedikit sebanyak dia sudah boleh menerima hakikat Aku menjaganya Aku menggunakan nama Haryani sebagai penyamaran kerana aku tidak mahu dia menyedari tentang kehadiran aku Nasib baiklah dia tidak mengecam suara aku Aku Joanna dan Joey berusaha mencari penyumbang buat dia Mata yang elok diperlukan untuk memulihkan penglihatan dia 90% kemungkinan penglihatannya akan pulih jika ada penderma Kos pembedahannya ialah RM30000 Aku bertungkus-lumus mencari dana untuk pembedahan itu Aku bekerja di Jabatan Pendaftaran Negara dan bekerja secara sambilan pada sebelah malam di sebuah kilang elektronik Dia masih dengan dunianya Dia tidak mahu berkata-kata Sepatah yang ditanya dibiarkan tanpa jawapan Kadangkala aku terlihat air matanya deras mengalir tanpa mengetahui sebab yang jelas Namun aku tabah mengharungi dugaannya Dia sengaja mahu menyusahkan aku Dia mahu aku segera keluar daripada dunianya yang kini gelap-gelitaDisember 2009‘Kita tak boleh buat apa-apa kecuali menunggu penderma yang sudi menderma mata untuknya Kalau kita nak guna mata elektronik pun saya takut dia tidak boleh menyesuaikan diri dengan mata barunya’ Aku sudah mengambil keputusan Aku mahu menyerahkan kedua-dua mata aku kepadanya Ingat lagi janjinya padaku Ambillah mataku jikalau kau mencintaiku Aku masih memegang janji itu sehingga kini Aku tidak kisah memberikan mataku kepadanya Bagi aku aku bahagia asalkan dia tidak tersenyum sengsara ‘Kau gila Damiya Jangan sebab kau pernah cintakan dia kau nak bagi dua-dua mata kau untuk dia Kau pun perlu mata’ ‘Aku tak kisah Joanna Aku nak tengok dia bahagia macam dulu Biarlah aku tak nampak senyuman dia lagi janji aku nampak dari mata hati aku yang dia tersenyum bahagia’January 2010 Herry meraba-raba balutan matanya buat kali kesepuluh Dia tidak percaya bahawa kini dia sudah boleh melihat semula Mata yang diberi oleh penderma rahsia ini sudah disambung di segenap urat saraf matanya Dengan mata ini juga dia bakal melihat segala yang dirinduinya Dia terdengar pintu biliknya dibuka seseorang Dengan pantas dia menoleh ke arah suara itu “Assalamualaikum Encik Herry” sapa suara itu “Waalaikumsalam Siapa kau” soal Herry curiga Dengan keadaan penglihatannya yang gelap-gelita sukar bagi dirinya mengecam suara-suara yang datang menghampirinya “Saya Doktor Ghazali doktor yang merawat encik” terang suara itu “Oh doktor Saya ingat siapa tadi” kata Herry “Tahniah saya ucapkan untuk encik kerana pembedahan ini berjaya Saya akan suruh nurse buka balutan tu minggu hadapan” ujar Doktor tersebut “Siapa yang derma mata ni” soal Herry kepada Doktor Ghazali “Maafkan saya encik Penderma mahu merasakan identitinya Pesannya jagalah mata itu elok-elok” “Dimana dia” “Dah meninggal dunia selepas pembedahan dijalankan Sistem sarafnya terputus apabila matanya dialihkan kepada encik” “Ya Allah…” “Doakan dia adalah cara terbaik untuk membalas budinya encik” “Ya terima kasih sebab selamatkan nyawa saya doktor” “Sama-sama Saya minta izin dulu” Selepas Doktor Ghazali beredar dia mencampakkan pandangannya keluar tingkap Sinaran matahari yang segar tidak dapat dinikmati Air mata yang sudah lama tidak mengalirmengalir deras tanpa dipinta Dia bersyukur kerana matanya pulih kembali tetapi pada masa yang sama dia sedih atas kehilangan penderma mata ini 1111Setahun kemudian Penglihatan Herry kini sudah pulih sepenuhnya Dia kini seorang jurugambar yang berjaya Setiap projek yang diterimanya bernilai ribuan ringgit Hidupnya masih kosong tanpa peneman Dia rindukan Damiya dan Gina kekasih keduanya selepas Damiya Selepas kemalangannya tempoh hari Gina lansung tidak datang menjenguknya Apabila dia mencari Gina dia mendapat tahu bahawa Gina bakal berkahwin dengan jutawan bergelar Dato’ ‘ I dah tak suka you You pernah accidentkan I tak suka orang buta and hodoh’ Kata-kata itu terngiang-ngiang lagi di mindanya Hatinya terasa sakit Sakit kerana dipermainkan oleh orang yang sangat dicintainya Cintanya dipersendakan oleh perempuan yang sangat dia sayangi Kini dia tekad untuk berhati-hati apabila memilih wanita sebagai peneman hidup Dia teringatkan Damiya Di mana dia sekarangkan Omel hati Herry seorang Damiya seorang wanita yang amat disayanginya satu ketika dahulu kini sudah lama dia tidak nampak kelibatnya Dahulu dia juga yang mengabaikan Damiya Kini apabila Damiya sudah tiada dia sibuk pula mencari Dia tahu dia manusia yang tak kenang budi Dia menghampiri Joey yang sedang membersihkan kamera DSLR Canon di penjuru bilik pameran tersebut Joey merupakan rakan kongsi perniagaannya dalam bidang ini Alang-alang mereka sudah mempunyai minat yang sama apa salahnya mereka berkongsi bakat untuk mencari duit bersama-sama “Joey kau boleh bagitau aku tak siapa penderma mata ni” soal Herry kepada Joey “Kenapa kau nak tau sangat Dah dapat mata diam sajalah” perli Joey “Kenapa bila aku tanya kau asyik cakap macam tu Aku ni tak layak tahu ke” “Kalau kau nak tahu sangat boleh sebab hari ni kan dah setahun penderma mata kau meninggal” “Iye aku tahu Cepatlah cerita” “Nama dia Nur Damiya Khaleeda Binti Yusuf Dia dermakan mata dia dekat kau sebab dia sayang sangat dengan kau Katanya mata dia sebagai cagaran yang dia tetap sayangkan kau Nah ini surat untuk kau” Joey mengeluarkan sepucuk surat dari laci mejanya kemudian diserahkan kepada Herry Herry membacanya dengan wajah sayu Kehadapan Herry Danial yang saya sayangisemasa awak baca surat ni saya rasa saya dah reput dalam tanah Saya tak tahu kenapa saya masih suka awak sedangkan awak sudah ada Gina Saya tak kisah sebab saya masih pegang janji saya pada awak Ingat lagi tak dengan perjanjian mata Saya hadiahkan mata saya pada awak sebagai cagaran seumur hidup yang saya amat menyayangi awak Saya sayang awak Herry walaupun banyak halangan yang saya perlu tempuhi untuk terus bersama awak Saya gembira bahawa saya boleh menjaga awak sepanjang awak sakit Sebenarnya Haryani dan saya adalah orang yang sama Maaflah kalau saya guna nama lain Saya tak mahu awak marahkan saya kerana awak sangat bencikan saya kan Jagalah mata itu Mata yang bersambung melalui segenap urat saraf itu melambangkan saya sentiasa ada di dalam diri awak Setiap hembusan nafas yang awak sedut sama seperti saya merebut kembali cinta yang telah terhenti Maafkan saya kalau saya selalu berkasar dengan awak Maafkan saya Herry Harap awak bahagia dengan mata baru awak Yang benar DamiyaKhaleeda Tika itu air mata Herry jatuh mencurah-curah Perasaan sedihnya tidak dapat dibendung lagi Dia menangis sendirian di atas sofa sambil diperhatikan oleh Joey Joey hanya mampu menepuk-nepuk belakangnya tanda bersabar Herry membiarkan mukanya comot dengan air mata Tidak sangka wanita yang selama ini setia padanya sanggup memberikan kedua-dua matanya pada dirinya Serta-merta perjanjiannya dan Damiya bermain dimindanya ‘… ambillah mata saya sebagai cagaran saya sayang pada awak’ Nasi sudah menjadi bubur Penyesalan tidak boleh diubah lagi Damiya telah tiada Tidak dia sangka yang Damiya begitu setia padanya Mahu saja dia memutar masa kembali namun itu adalah perkara mustahil “Sabarlah Herry Aku tahu dia pun ada sebab bagi mata dia pada kau” kata Joey memujuk “Kenapa dia sanggup korbankan nyawa sendiri untuk orang yang tak guna macam aku” “Dia sayang sangat pada kau Kau tahu tak sepanjang kau buta dia yang sibuk cari penderma Dia juga yang cari duit untuk tampung kos pembedahan kau tu Sanggup dia kerja overtime sampai pagi untuk cari duit lebih buat kau Sikit pun duit gajinya tak diusik Semuanya dia bagi pada kau Herry” “Bawa aku ke pusaranya…” “Kau betul-betul nak pergi” “Tolonglah Joey aku mahu ke pusaranya.
2015-02-06 08:55:55

留言者: Jordan 16.5 
 
“Nek , masalah ni.Aku tak tau sembahyang terawih lagi laaPening-pening.”soal Acap. “What? tak nak pun pandang muka saya.*********************************“Apalah Abang Mat ni. ” ya, Terkial-kial ibu menuju ke pintu, hampir tengah malam aku membuat kek itu. nasib baik jalan tersebut lengang dengan kereta.
2015-02-06 08:48:17

留言者: Jordan 9+13 
 
Irdina mendengar Mak Cik Sopiah memanggil namanya. Air mata kebahagiaan…. Lumut berhampiran dengan sekolah tempat aku ditugaskan. Katakan wahai hati, aku juga terlupa bahawa hati dia sudah berpunya. yelah.tahun-tahun lepas aku sendirian.Setelah penat kaki melangkah,Aku redha,Asraf hanya menyuruh Aleysha pergi berehat. Matanya tertancap ke arah banir sebatang pokok yang besar.
2015-02-06 08:43:00

[ 前一页 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 后一页 ]

爱乐洪哥

莫听穿林打叶声,何妨吟啸且徐行。竹杖芒鞋轻胜马,谁怕?一蓑烟雨任平生。 料峭春风吹酒醒,微冷,山头斜照却相迎。回首向来萧瑟处,归去,也无风雨也无晴。

统计

搜索

分类


最新评论

最新留言 [更多留言]

选择一个布景主题

杂项

友情链接

北美中文网

引用这个博客系统 XML

加西网 版权所有 2004-2017